MIBE-klub Lévai Richárddal, máj. 31. – Infobróker a közösségi médiában

Lévai Richárd (az RG Stúdió marketingvezetője) friss könyve: “Hogyan lehet eredményesen eladni a közösségi médiával?“.

2017. március-áprilisában kutatást végeztek, kifejezetten e-keres-kedelemmel foglalkozó szakértők körében. A kutatásból kiderült, hogy a Facebookot szinte mindenki használja, a blog, az Instagram és a YouTube pedig közel a megkérdezettek felét érinti. Fontosság szempontjából szintén a Facebook érte el az első helyet 74 százalékkal, emellett érdemes megemlíteni a Messengert 12,3 százalékkal. A MediaQ kutatási adatai szerint 4,5 millióan használják Magyarországon, közülük is főleg a fiatalok, ezért a cégek is kezdik belátni ennek a fontosságát. A legkevésbé a cégek a Snapchatet tartották fontosnak, amely ugyan a fiatalok körében szintén népszerű, Magyarországon hétszázezer felhasználóval rendelkezik, de a 20 éven felüliek gyakorlatilag nem értik a platformot, mivel teljesen más a kommunikációs kultúrája. A Snapchet főleg az amerikai hirdetőknek kínál eszközöket, de a hazai hirdetők inkább azt remélik, hogy ezt minél később fogja megnyitni nemzetközi szinten, mert akkor egy újabb olyan felület lenne, ami foglalkozást igényel.

Marketingeszközök – melyiket, ki, mikor hol?
Meglepő módon a megkérdezettek közül több mint nyolcvan százalék hirdet az YouTube-on és az Instagramon is márkaépítési céllal. A Facebookon többféle hirdetési típus van, amelyek közül a bejegyzések kiemelése a legnépszerűbb hetven százalékkal, majd a forgalomterelés követi kevéssel lemaradva. A harmadik helyet pedig a remarketing foglalja el, mert egyre fontosabbá válik a hirdetés azok számára, akiket egyszer már a kereskedő elért. A rajongó gyűjtő hirdetések és a videós hirdetések a lista közepére kerültek, a lista végén pedig a dinamikus remarketing szerepel, amely kifejezetten a kereskedők eszköze. A végek többsége legalább két különböző hirdetéstípust használ, de sokan még ennél többet is.

A videó izgalmas formátum, amelyet korábban sokkal nehezebb volt előállítani, de akár még megnézni is a moziban vagy a tévében. Mostanra viszont elterjedtté vált, bárki közvetíthet élőben bármilyen eseményt a mobiljával. A legnépszerűbb a YouTube feltöltés, a következő pedig a Facebookra feltöltött videó, csak ezt követik az élő videók. Azt hihetnénk, hogy a videókat csak a fiatalok nézik, de már vannak idősebbeknek szóló témák is, mint például D. Tóth Kriszta műsorai. Érdemes különbséget tenni az előre megszerkesztett, megvágott 5-10 perces videó, és az élő videó között, amely viszont nagyobb interaktivitást tesz lehetővé. Videó szempontból az látható, hogy a Facebook a YouTube-ot utolérte, már nagyjából 59 százaléknál tart mindkettő.

A kereskedők közül 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy be kellene zárnia a cégét, ha a Facebook nem lenne. További 33,8 százalék szerint is a forgalma jelentősen csökkenne ebben az esetben. Sokan ezt konverziókövetéssel meg is nézik, hogy a forgalmuk honnan jön, és ebből láthatják, hogy melyiktől függenek jobban. Már nem csak az utolsó kattintást szokás nézni az ilyen követésnél, hanem több csatornás módon mérik a látogatókat. Az eredmény azt jelenti, hogy a válaszadók fele már nagyon jól ismeri a Facebookot mint értékesítési lehetőséget, ezért éreznék meg a hiányát.

Az információs tanácsadó szempontja
Információbrókerek szempontjából az egyik megközelítés a tanácsadás, amelyhez először azt kell megtanítani, hogy mit jelent a fogalom. Lehet, hogy lenne ilyen szolgáltatásra szüksége, de nem tudja kitől kell igénybe vennie. Az ismertetés egyik eszköze a keresőoptimalizálás az AdWords hirdetésekkel, ahol speciális szolgáltatásokra lehet hirdetni a rendszerben. A másik eszköz pedig a bizalomépítés lehet, amelyben az infóbróker a referenciákat mutatja be.

A könyvtárak lehetőségei
A könyvtárak ki tudják használni azt az előnyét a közösségi oldalaknak, hogy azon csoportok szerveződnek. Így csak azokba a csoportokba kell eltalálni, amelyek vonatkoznak a könyvtár szolgáltatásaira, például felolvasóestekre. A könyvtárosok visszajelzése szerint az a probléma, hogy a cégeknek több pénzügyi és emberi erőforrása van erre a feladatra, mivel a fizetett hirdetéseket sokkal többen látják mint a hagyományos bejegyzéseket. Lévai Richárd szerint az segít, ha valaki képes a célközönség szemével megközelíteni a témát, hogy nekik mi lehet igazán izgalmas. Ilyen volt például a fénykép készítés a könyvborítókkal, amit a közönség imádott. (Habók L.)

| One comment:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük